Wednesday, March 18, 2009

DOA PENGASIH

اللهم حبّب عبدك هذا الى عبادك المؤمنين وحبّب الى المؤمنين

Allahumma habbib 'abdaka haza ila 'ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin

"Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman"


Dalam hadis riwayat Muslim,Abu Hurairah r.a telah memohon Nabi S.A.W agar berdoa kepada Allah supaya diberikan hidayah kepada ibunya agar memeluk Islam.Berkat doa Nabi yang juga menunjukkan mukjizat Baginda,ibu kepada Abu Hurairah telah memeluk islam akhirnya.Beliau kemudiannya meminta Nabi S.A.W berdoa kepada Allah agar dia dan ibunya dicintai oleh sekalian orang-orang beriman.Nabi telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan-"wa ummahu"(dan ibu Abu Hurairah),selepas kalimah"abdaka hadza"- .hasil doa Nabi,setiap orang beriman yang lahir akan merasa cinta apabila mendengar tentang Abu Hurairah.

21 comments:

  1. ni tol doa pgasih ker

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum. slamat berkenalan ye. terima kasih dgn doa yg diberikan mmg akak tgh cari heheheh

    ReplyDelete
  3. salam....time kasih atas pos anda

    ReplyDelete
  4. tulis laa sumber untuk rujukan semua pihak. yg amal dan tukang posting pon dapat pahala.....insyaalah. tp law sumber xsahih jgnla dok amal. setan lah gurunya huhuhuh

    ReplyDelete
  5. aku cinta dia......March 8, 2010 at 7:42 PM

    nape saya dapati banyak doa pengasih yang berlainan yee.btl brkesan kee.time kaseh.

    ReplyDelete
  6. doa pengasih niew btol2 berksan kew.

    ReplyDelete
  7. Ustazah ada doa untuk yg blh diamalkan agar muka sentiasa berseri?kalu blh saya tk nak terlalu brgantung pd kosmetik yg banyk mengundang kesan tak berapa bagus pd kulit.Kalu doa dr al Quran lagi elok dan berkat..disamping tu jimat tk perlu beli kosmetik mahal2

    ReplyDelete
  8. Salam...menarik hiasan blog anda tp ada perkataan yg x berapa jelas terlindung dek hiasan...sebenarnya sya cuba search doa pengasih ni bukan utk menyalahgunakan ttp sya terfikir nak membacanya utk suami spy hidup lebih harmoni,d tempat kja jgn ada yg berdengki dan di senangi org sekeliling....

    ReplyDelete
  9. banyakkan berzikir,

    ReplyDelete
  10. Buat baik , orang akan kasih.... begitulah pesan datuk saya

    ReplyDelete
  11. mcm mn nk tuju kn doa ni pade seseorg???

    ReplyDelete
  12. semua:doa ini jgn disalah gunakan.Allah maha mengetahui.wallahua'lam saya sekadar bkongsi doa ini.bg saya yg penting niat kita...br bkesan.mcm mana nak tuju pd seseorg?doakn kan la dgn myebut nama org tsebut.

    ReplyDelete
  13. di samping berdoa, kita perlu mentaati perintah-Nya, menjauhi larangan Nya..

    Pandai jaga hati org yg kita sayang. :-)

    ReplyDelete
  14. salam,saudara saya copy doa ini utk kgnaan sya..minta d hllkn perkgsian ini..trma ksh..

    ReplyDelete
  15. Lain kali kalo nak share ilmu pengetahuan, tolong ajarkan cara gunanya, baru la mudah orang lain nak beramal.
    kalo gini cara posting, sume orang boleh post.

    ReplyDelete
  16. DOA la caranya ye anonymous.cara2 yg lain ade ke?ke yg macam tv tu?tak elok rasanya cara.DOA cr terbaik,Allah maha mendengar.Allahua'lam!

    ReplyDelete
  17. maaf ye, tapi saya tak berapa faham penerangan awak untuk bhgn ini;Nabi telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan-"wa ummahu"(dan ibu Abu Hurairah),selepas kalimah"abdaka hadza"

    Maknanya, Nabi mula2 berdoa dgn doa di atas supaya Ibu Abi Hurairah mendapat hidayah Allah. Selepas dah diberikan hidayah Nabi lagi sekali mendoakan supaya Abi Hurairah dan ibunya dicintai org beriman dgn mmenambahkan
    "wa ummahu" lepas kalimat 'abdaka haza ? Mcm itu yek?

    ~Nuur~

    ReplyDelete
  18. na'am.tambahan wa ummahu selepas abdakan haza.yg bmaksud "ya Allah jadikanlah HAMBAMU INI*abadaka haza)waummahu(dan ibunya) shgga akhir doa :)

    ReplyDelete
  19. menarik,minta kongsi..terima kasih..

    ReplyDelete